In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.
Activiteit | Gereed in | Toelichting | Voort-gang | ||
---|---|---|---|---|---|
Actueel | |||||
Opstellen en uitvoeren van een programma met gedragscampagnes voor een veilige deelname aan het verkeer | Continu | Onderdeel van de risicogestuurde aanpak van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) is het aan de slag gaan met gedragscampagnes bij risicogroepen en risicogedragingen. Het opstellen van gedragscampagnes wordt daarom meegenomen bij het opstellen van uitvoeringsprogramma SPV. Met het project Veilig op Weg i.s.m. de vrijwilligersorganisatie Smile Venray wordt er al gewerkt aan campagnes om de verkeersveiligheid te vergroten. Dit is een continue proces. Ambtelijk wordt jaarlijks op hoofdlijnen een uitvoeringsprogramma opgesteld. Daarnaast is het grotendeels afhankelijk van de vraag vanuit burgers en actuele zaken die spelen. | |||
Actualiseren beleidslijn veilige schoolomgeving | 2024 | De `aanpak schoolomgevingen` wordt geactualiseerd. Dit gebeurt op basis van effectief bewezen maatregelen die in schoolomgevingen toegepast worden. Er wordt ook een inventarisatie per schoolomgeving uitgevoerd op mogelijke knel-/ en verbeterpunten. Naast de inframaatregelen is er aandacht voor educatie (door eigen projecten + verkeersactieve school). De nieuwe aanpak is in de afrondende fase. De geactualiseerde aanpak wordt ter informatie in kwartaal 2 2024 gedeeld met de Raad. De uitvoering van de aanpak en gesprekken met scholen zijn reeds gestart en is een continue proces. | |||
Aanpakken van onveilige verkeerssituaties door risico gestuurd te werken | Continu | We kiezen voor een ‘risicogestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid: Een proactieve aanpak om ongevallen te voorkomen door de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem aan te pakken. Bij risicogestuurd beleid kijken we naar specifieke risicofactoren – wegkenmerken, omstandigheden of gedragingen – die de kans op gevaarlijke verkeerssituaties kunnen vergroten. Op basis daarvan kunnen we de beleidscyclus ook op lokaal en regionaal niveau nog meer gestructureerd vormgeven. Er zijn investeringsimpulsen gekoppeld aan deze aanpak. Door middel van deze gelden zijn we concreet aan de slag met het verkeersveiliger maken van wegen binnen onze gemeente. Helaas is er nu nog alleen subsidie beschikbaar voor inframaatregelen. Binnen Trendsportal gaan we echter aan de slag met het thema drugs en alcoholgebruik in het verkeer. Een van de risicogedragingen die de kans op een ongeval vergroten. | |||
Investeren in duurzame mobiliteit | Continu | We investeren op verschillende manieren in duurzame mobiliteit. Onder andere: uitrol van laadpalen, aanleg fietsinfra, projecten schoolomgevingen (inrichting `schoolstraat` en project lekker anders dag) en de werkgeversaanpak. Bij woningbouwprojecten onderzoeken we of er mogelijkheden zijn voor deelmobiliteit. In het nieuw op te stellen parkeerbeleid gaan we hier ook mee aan de slag. Dit is een continu proces. | |||
Actualiseren netwerkennota | 2024 | Momenteel wordt gewerkt aan de actualisatie van de netwerkennota. Planning is dat deze actualisatie gereed is in Q2 van 2024. Bij de netwerkennota wordt ook een uitvoeringsprogramma voor de komende 4 jaar gemaakt. Met een doorkijk naar de jaren daarna. | |||
Investeren in voldoende oplaadpunten voor vervoersmiddelen, zoals auto, scootmobiel en fiets | Continu | Inwoners en werknemers uit Venray hebben de mogelijkheid om een openbare laadpaal aan te vragen. Dit als niet op eigen terrein geladen kan worden en er nog geen openbare laadpaal in de nabije omgeving is. De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben een collectieve aanpak opgezet waarbij proactief laadpalen worden geplaatst. Dit heeft al geresulteerd in vele openbare laadpalen in de gemeente. Hiermee wordt voorzien in een dekkend netwerk voor de toekomst voor zowel bewoners als bezoekers van Venray. De huidige regionale/collectieve aanpak 2020-2024 nadert het einde. In 2023 is besloten dat Venray aanhaakt bij de nieuwe collectieve concessie 2024-2028. Hierdoor is er ook voor deze jaren de garantie dat er openbare laadpalen naar behoefte worden geplaatst. Er wordt nader bekeken of het logisch/noodzakelijk is om voor overige modaliteiten openbare laadvoorzieningen te realiseren. Op dit moment is dit nog niet het geval. Deze ontwikkelingen worden in de gaten gehouden. | |||
Upgraden van de stationsomgeving met aandacht van duurzaam voor- en natransport | Continu | Het voorbereidingstraject rondom de upgrade van de stationsomgeving loopt al geruime tijd. Nadat in het voorjaar van 2022 het ontwerptraject afgerond leek te kunnen worden is het project door onverwachte omstandigheden vertraagd. Bij de uiteindelijk beoordeling van het ontwerp door de spoorse partijen (NS, ProRail en Arriva) eind 2022 kwam onverwacht nog een aantal knelpunten naar voren waardoor de (financiële) haalbaarheid van het project onder druk kwam te staan. Om die reden is het ontwerpproces nog altijd niet definitief afgerond. | |||
Herzien van het huidige beleid en formuleren van nieuwe uitgangspunten voor fietsen en lopen in het centrum | 2024 | Het onderwerp "Fietsen in het centrum" is tijdens de coronacrisis on hold gezet. In 2023 is het proces voorgelegd aan de raad waarbij we stakeholders gaan consulteren en een advies voorbereiden. Dit advies wordt in het 1e kwartaal 2024 ter besluitvorming aangeboden aan de raad. | |||
Uitbreiden van de 30kmh zones (erftoegangswegen), inclusief introductie Gebiedsontsluitingsweg-30 (GOW-30). | Continu | De wijk Vlakwater kent voor het grootste deel nog een maximum snelheid van 50km/u. In Q1 van 2024 wordt de snelheid in een deel van de wijk teruggebracht naar 30km/u. | |||
Realiseren van fysieke aanpassingen t.b.v. verkeersveiligheid bij schoolomgevingen | 2025 | Het realiseren van fysieke aanpassingen t.b.v. verkeersveiligheid bij schoolomgevingen is gekoppeld aan het actualiseren van de `aanpak veilige schoolomgevingen`. Dit zit in de afrondende fase. De aanpak dient als leidraad voor maatregelen in schoolomgevingen. In 2024 is hiermee qua inventarisatie een start gemaakt. Afhankelijk van o.a. de rondgang bij scholen wordt bekeken of, en zo ja welke, fysieke maatregelen nog nodig zijn. Daarbij is bijvoorbeeld de Petrus Bandenschool alvast voorzien in deze aanpak. Hier is namelijk de `schoolstraat` (fysieke afsluiting bij halen/brengen) reeds ingevoerd. | |||
Investeren in goede fietsverbindingen, fietsstraten en doorfietsroutes met bijbehorende voorzieningen, inclusief actief inzetten op grondverwerving waar nodig | Continu | We investeren continu in goede fietsverbindingen, fietsstraten en doorfietsroutes. Bijvoorbeeld de fietsstraat Overloonseweg. Ook zijn de voorbereidingen gestart voor het verbeteren van de fietspaden langs de Horsterweg. | |||
Vorm, inhoud en uitvoering geven aan de Gebiedsagenda Via Venray en het Infraplan Via Venray | N.n.b. | In 2022 is verder vorm gegeven aan de projecten `N270 fase 1` en `Oostverbinding`. Voor wat betreft het project N270 fase 1A loopt de aanbestedingsprocedure. Ook is de benodigde grondverwerving opgestart. Door de stijgende kosten zijn keuzes gemaakt om de aanleg van de diverse deelprojecten te faseren. Daarmee kan het voornaamste knooppunt nabij de A73 snel worden aanbesteed. Die aanbesteding is inmiddels afgerond en de firma BESIX Infra NL gaat het werk uitvoeren. dat zal in 2024 starten en mogelijke uitloop in 2025 hebben. | |||
Gereed | |||||
‘Mobiliteitsarmoede’ inventariseren en verbeteren toegang tot mobiliteit | 2023 | In 2022 is door een extern bureau een onderzoek uitgevoerd naar mobiliteitsarmoede in Noord-Limburg in opdracht van Trendsportal. Het onderzoek bestond uit twee delen: bureauonderzoek en gesprekken in diverse wijken/dorpen in Noord-Limburg. Als "gidswijk" is de wijk Veltum gekozen in overleg met intermediairs. In mei 2023 is een rapportage opgeleverd. Deze is inmiddels ook gedeeld met de wijk. Op basis van de uitkomsten worden de vervolgacties (regionaal) bepaald. Het inventariseren is daarmee afgerond. Voor het verbeteren van de toegang tot mobiliteit wordt een nieuw project opgestart door Trensportal. Wijk Veltum wordt hierin meegenomen. Hiermee is dit project afgerond. | |||
Opstellen beheerplan civiele kunstwerken | 2023 | Het "Beheerplan kunstwerken 2024-2027" is in de vergadering van 31 oktober door de gemeenteraad vastgesteld. Met het beheerplan worden de randvoorwaarden gecreëerd voor het planmatig beheer en onderhoud van aan de civiele kunstwerken (zoals bruggen). Tevens is op dat moment door de gemeenteraad budget beschikbaar gesteld voor het vervangen van een brug in de St. Wilbertsweg tijdens de looptijd van het plan. | |||
Toekomstig | |||||
Actualiseren parkeerbeleid en parkeernormennota | 2024 | Het overkoepelende gemeentelijk parkeerbeleidsplan 2011-2020 is verlopen. Omdat de urgentie minder aanwezig was vanwege corona (geen representatieve parkeersituatie openbare ruimte) en er geen nadelige effecten waren (het eerdere beleidsplan blijft vigerend), is dit niet eerder opgepakt. Dit geeft ons nu de mogelijkheid om ook de flexibele parkeernormen en de parkeervoorzieningen voor elektrisch vervoer mee te nemen in de actualisatie. De voorbereiding op de actualisatie van dit plan is gestart. De nieuwe parkeernormen moeten enerzijds duidelijkheid geven en anderzijds uitdagen om te komen met innovatieve oplossingen. We gaan er van uit dat het nieuwe parkeerbeleidsplan inclusief beleidsnota parkeernormen in het 4e kwartaal 2024 wordt vastgesteld. | |||
Vervallen | |||||
Opstellen beleid laadinfrastructuur | 2023 | Het opstellen van het beleid laadinfrastructuur wordt meegenomen met het opstellen van nieuw parkeerbeleid (vierde kwartaal 2024). Daarmee komt deze opdracht te vervallen. | |||