PROGRAMMA 4 BESTUREN

DEELPROGRAMMA 4.2 DIENSTVERLENING EN BEDRIJFSVOERING

Wat hebben we bereikt?

Dienstverlening

Het streven was en is om het huidige niveau van onze dienstverlening minimaal in stand te houden en waar mogelijk te verbeteren. In het afgelopen jaar is er veel gebeurd om de (online) dienstverlening verder te verbeteren. We zijn aangesloten bij een samenwerkingsverband met meerdere gemeenten. Dat draagt bij aan nieuwe ontwikkelingen en daardoor krijgen we wensen ook sneller voor elkaar. Het lukt steeds beter om inwoners online zaken te laten doen met de gemeente Venray. Ook werd afgelopen jaar gestart met het aanbieden van ondersteuning via live chat. Een medewerker KCC kan live via de website online vragen van inwoners ontvangen en beantwoorden. Het waarborgen van de privacy van onze inwoners blijft daarbij belangrijk. Er is extra aandacht voor de menselijke maat. Inwoners kiezen zelf hun communicatiekanaal. We weten wat er speelt in de gemeente en reageren daar alert op in onze eigen communicatie naar inwoners, samenwerkingspartners en organisaties. Bestuur en medewerkers zijn communicatief vaardig en schrijven in begrijpelijke taal. We verkleinen daarmee de kloof tussen onze inwoners en de gemeentelijke organisatie, het college van B&W en de gemeenteraad.
Als gemeente Venray moeten we mee in de wereld van de steeds verdergaande digitalisering: naast de invoering van de Wet Open Overheid (WOO) en de Wet Modernisering Electronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV) heeft ook de digitale transformatie en het datagedreven werken het afgelopen jaar veel aandacht gekregen om onze dienstverlening te verbeteren. Onder andere in de implementatie van de Omgevingswet en in de datastrategie. Door onderzoek en het werken met data hebben we ons inzicht en onze kennis verhoogd. Het lukt dan beter om op basis van feiten onze waarde voor de samenleving te vergroten. Thema’s daarbij zijn onder andere onze visie op dienstverlening, duurzaamheid, wonen, arbeidsmarkt en personeelsmanagement.

Organisatie

Om de kwaliteit van onze ambtelijke organisatie vast te houden, werken we continue aan een doorontwikkeling van onze organisatie. Dit doen we onder andere door de brede ontwikkeling van onze medewerkers te stimuleren. Dit biedt medewerkers veel kansen voor interne doorstroming. Ook verbeteren we onze arbeidsmarktcommunicatie om nieuwe mensen te vinden, binden en boeien voor onze organisatie. Op basis van strategisch personeelsmanagement (SPM) bekijken we wat toekomstgericht nodig is om de kwaliteit van de organisatie te behouden en te verbeteren.
Het feit dat de krapte op de arbeidsmarkt ook voelbaar en merkbaar is binnen onze  organisatie, maakt het continu monitoren van de haalbaarheid en ambities van de gestelde doelen in het collegeprogramma tot een must. Door middel van de vastgestelde werkwijze "Programmeren en Prioriteren" maken we tijdig de balans op tussen de na te streven ambitie en de beschikbare capaciteit. Voor bijstellingen wordt, waar nodig, de raad via de P&C cyclus  ook tijdig meegenomen.
Daarbij is het belangrijk dat we bewust omgaan met risico`s. Door processen te optimaliseren en/of (andere) beheersmaatregelen te nemen, beperken we de risico o.a. ook op het gebied van privacy, databeheer etc. In 2023 werd het risicobeleid geactualiseerd en vastgesteld door de gemeenteraad. De implementatie van het nieuwe beleid, dat aansluitend werd voorbereid, zal mogelijk tot een aanpassing van de controlomgeving leiden, waarmee we beter en continue `in control` kunnen zijn en blijven.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 11:00:15 met de export van 07/11/2024 10:46:10