Baten en lasten 2023

Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 1 Leven

Verschillen 2023 begroting na wijziging versus 2023 realisatie (incl. reservemutaties)

Begroting na wijziging 2023

Realisatie 2023

Verschil

Deelprogramma`s

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

DP11

Omgeving

7.197

23.877

16.680

8.159

21.806

13.646

3.033

DP12

Vangnet

35.947

73.160

37.213

34.808

68.939

34.131

3.083

Resultaat exclusief reserves

43.144

97.037

53.893

42.968

90.744

47.777

6.116

Mutaties reserves

5.934

534

-5.399

4.321

611

-3.710

-1.690

Resultaat inclusief reserves

49.077

97.571

48.494

47.289

91.356

44.067

4.427

Verschillen groter dan €50.000 op deelprogrammaniveau worden toegelicht.

Toelichting deelprogramma 1.1 Omgeving            
Uitvoeringskosten maatschappelijke dienstverlening € 325.000 voordeel
Mut reserve uitvoeringskosten maatschappelijke dienstverlening € 269.000 nadeel

Het verschil, zowel in de uitvoeringskosten als de mutatie reserve, is ontstaan doordat de ontwikkelingen van een nieuwe toegang door de gemeente Venray samen met partners die algemene voorzieningen bieden een te grote stap was in 2023. Het voorstel is om € 100.000 over te hevelen naar 2024. In 2024 wordt voor de inwoners van Venray een fysieke toegang ontwikkeld. In deze toegang komt het grote aanbod wat Venray aan algemene voorzieningen heeft samen. Vanuit deze toegang kan ook de samenwerking met de toegang van de gemeente opnieuw vorm worden gegeven. Daarnaast betreft dit ook een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.
Pand Henseniusplein 7/Gouden Leeuw 10 € 585.000 voordeel
Mut reserve Henseniusplein 7/Gouden Leeuw 10 € 568.000 nadeel

Het definitief beschikbare interieurbudget is via het raadsbesluit van 21 maart 2023 vastgesteld en is opgenomen in het boekjaar 2023. De eerste termijn van € 400.000 komt ten laste van het boekjaar 2023. Het budget voor de overige termijnen, in totaal € 568.000, dient via de jaarrekening te worden overgeheveld om beschikbaar te zijn in 2024.

Beschermd wonen-MO-B&P € 678.000 voordeel

Dit betreft voornamelijk een voordeel op de inkomsten (€ 646.000). In de meicirculaire 2023 zijn er extra middelen ontvangen door de gemeente Venlo die niet in de regionale begroting 2023 zijn geland. Dit heeft geleid tot een nabetaling begin 2024 die als nog te ontvangen over 2023 in de jaarrekening is meegenomen.

Regionale samenwerking € 137.000 voordeel
Mut reserve regionale samenwerking € 58.000 nadeel

Betreffen middelen die jaarlijks beschikbaar zijn gesteld voor uitvoering van het in 2021 vastgestelde regionale beleidsplan jeugd. De middelen zijn niet aangesproken en vallen dus vrij.

Onderwijs
Huisvesting primair onderwijs € 236.000 voordeel
Mut reserve huisvesting primair onderwijs € 207.000 nadeel  
Beide verschillen zijn als volgt te verklaren, het betreft de middelen die beschikbaar zijn voor de ontwikkelingen rondom de voorbereidingen JKC Talententuin/Coninxhof en De Wijnberg. Deze middelen zijn niet uitgegeven in 2023 en vloeien terug naar de reserve Onderwijs en worden in 2024 aangewend. Daarnaast betreft dit de middelen die beschikbaar zijn voor het verbeteren van het binnenklimaat op de basisscholen. Daarvoor is het voorstel om € 50.000 over te hevelen naar 2024.

Huisvesting bijzonder voortgezet onderwijs € 64.000 nadeel

Dit nadeel is ontstaan doordat bij de recentralisatie van het Raayland College vooraf werd uitgegaan dat de kosten met betrekking tot het bewegingsonderwijs budget neutraal zouden zijn. Maar de kosten die wij als gemeente van het Raayland College moeten overnemen, blijken hoger dan vooraf rekening mee is gehouden. In 2023 bedroeg dit circa € 92.000. In 2024 wordt dit voorgelegd aan de raad middels een raadsvoorstel.

Sport en Gezondheid
Overige gezondheidszorg € 106.000 voordeel

Dit voordeel betreft grotendeels de brede SPUK regeling (€ 74.000) die bestaat uit diverse thema’s. Er mag geschoven worden binnen de thema’s, waardoor hier in dit thema een voordeel ontstaat. Hier tegenover staat elders binnen dit thema een nadeel.

Venray beweegt € 206.000 voordeel
Mut reserve Venray beweegt € 210.000 nadeel

De middelen van de corona gelden en de regiodeal zijn niet benodigd geweest. Hierdoor heeft de mutatie in de reserve ook niet plaats gevonden.

Kunst en Cultuur

Jeugd- en jongerenwerk € 112.000 voordeel
Betreft budget toekomstplan jongerencentra. Voorstel tot overheveling naar 2024 van € 79.000. Project loopt in 2024 door.

Overig
Accommodatie buitensport € 65.000 voordeel
Mut. reserve accommodatie buitensport € 77.000 voordeel
Binnen de kostenplaats is rekening gehouden met een budget ten behoeve van renovatie tennisbanen (nader te concretiseren beleid € 76.990). Deze zijn echter in 2023 niet aangesproken in verband met lopende gesprekken en nader te vormen inzichten.

WMO

Algemeen WMO € 183.000 voordeel
Als gevolg van de Brede Spuk hebben we diverse subsidies op de inkomsten Brede Spuk verantwoord. Deze inkomsten moeten aan het Rijk worden terugbetaald indien ze in 2023 niet worden uitgegeven. Dit heeft geleid tot een voordeel op de reguliere subsidies.

Mutatie reserve algemeen WMO € 100.000 nadeel

In 2024 wordt aan het college de nota mantelzorg voorgelegd. Voor de uitvoering van deze nota is in 2022 bij het Rijk € 50.000 extra middelen aangevraagd, het voorstel is gedaan deze middelen over te hevelen voor de uitvoering van de nota in 2024. Daarnaast zijn er extra inkomsten ontvangen voor cliëntondersteuning en dementie (€ 50.000). Deze uitgaven zijn binnen de Brede Spuk verantwoord. Hierdoor is minder onttrokken uit de reserve wat hier een nadeel geeft.

Innovatiebudget WMO € 114.000 voordeel

Betreft subsidies, idem als hierboven bij Algemeen WMO, als gevolg van de Brede Spuk hebben we diverse subsidies op de inkomsten Brede Spuk verantwoord. Deze inkomsten moeten aan het Rijk worden terugbetaald indien ze in 2023 niet worden uitgegeven. Dit heeft geleid tot een voordeel op de reguliere subsidies.

Toelichting deelprogramma 1.2 Vangnet               
Opvang Oekraïne € 2.787.000 voordeel

Voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne ontvangen gemeenten een normbedrag voor ieder gerealiseerd bed en een normbedrag voor onder andere het verstrekken van leefgeld en inschrijving in de BRP. De gemeente Venray beheert de opvang binnen de toegekende vergoedingen. Hierdoor is er een voordeel op dit budget. Er is geen verplichting om het voordeel terug te betalen. Deze middelen zijn nodig om de structurele opvang van de brede doelgroep van ontheemden mogelijk te maken, hiervoor is budgetoverheveling aangevraagd.

Uitvoeringskosten inkomensvoorziening € 101.000 voordeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Maatwerkvoorziening Natura materieel WMO € 276.000 voordeel
In 2023 zijn drie grote woningaanpassingen aangevraagd waardoor de verwachting was dat het volledige budget zou worden ingezet. Twee woningaanpassingen zijn nog niet afgehandeld en de derde loopt over het jaar heen. Hierdoor een voordeel.

Nieuwe taken WMO (ov. maatwerkarrang.) € 74.000 nadeel
Er is een stijgende lijn van cliënten met langdurige ondersteuning zichtbaar. Met name veel ouderen met dementie en complexe problematiek. Hierdoor overschrijding budget.

Eigen bijdragen WMO € 51.000 voordeel
Door een lichte stijging van het aantal cliënten Wmo (ongeveer 100 meer) heeft dit ook gevolgen voor de inkomsten eigen bijdrage.

PGB WMO € 120.000 voordeel
Binnen de begroting was rekening gehouden met de kosten van beschermd wonen. Deze kosten worden echter via de regionale begroting vergoed waardoor er een positief saldo is ontstaan.

1. Verbl. amb.altern. (jeugdh.met verblijf) € 923.000 nadeel
Zie opmerking hieronder: betreft segment 1.

1. Verbl. amb.altern. (jeugdh.zon.verblijf) € 873.000 voordeel

Voor segment 1 is een verdeelsleutel afgesproken gebaseerd op aantallen van enkele jaren geleden. Dit komt niet overeen met de huidige aantallen waardoor voor 2024 e.v. ook een nieuwe verdeelsleutel is afgesproken. Voor 2023 geeft dit een nadeel van € 50.000.

2. Wonen (gezinsgericht) € 235.000 nadeel
Nadeel is veroorzaakt door een sterkte stijging van de gemiddelde kosten per cliënt en voorzieningen, als ook een verschuiving binnen het product wonen (minder jeugdhulp met verblijf ov. t.o.v. meer gezinsgericht). Als laatste zijn er in het boekjaar 2023 ook nog kosten geboekt die betrekking hadden op 2022, maar in dat boekjaar nog niet waren meegenomen.
2. Wonen (jeugdhulp met verblijf ov.) € 154.000 voordeel
Er is sprake van een verschuiving binnen wonen (meer gezinsgericht), waarbij dit tot een voordeel leidt binnen jeugdhulp met verblijf ov.

3. Dagbesteding en dagbehandeling (JH Dagbest.) € 54.000 nadeel
Er is in boekjaar 2023 nog voor € 22.403 aan kosten geboekt uit 2022 wat mede oorzaak is van het nadeel. Daarbij komt een toename van de gemiddelde kosten per cliënt.

4. Ambulant (toegang/eerstelijnsvoorz) € 66.000 voordeel   

Er is minder externe expertise ingekocht dan eerder werd verwacht.
4. Ambulant (jeugdhulp begeleiding) € 158.000 nadeel    
Toename van de complexiteit, wat zich uit in zwaardere trajecten met gemiddeld hogere kosten per cliënt. Als laatste zijn er ook nog kosten geboekt die betrekking hadden op 2022 maar nog niet waren meegenomen.

4. Ambulant (jeugdhulp begeleiding) € 54.000 nadeel

Het nadeel is te verklaren door een toename van de complexiteit welke zich uit in zwaardere trajecten met gemiddeld hogere kosten. Deze stijging zien we het in de loop van het jaar oplopen.

4. Ambulant (jeugdbeh. GGZ zon.verblijf) € 340.000 nadeel
Er is binnen de ambulante hulp dyslexie een toename van het aantal cliënten en voorzieningen, alsmede een stijging van de gemiddelde kosten per cliënt zichtbaar. Deze kostenstijging zien we tevens binnen de ambulante GGZ. Daarnaast zijn er nog kosten van 2022 geboekt op deze kostenplaats in boekjaar 2023, wat ook bijdraagt aan dit nadeel.

Gedwongen kader (jeugdbescherming) € 60.000 voordeel

Jeugdbescherming, jeugdreclassering, crisiszorg en crisishulp wordt bovenregionaal ingekocht en behoort tot het gedwongen kader. In 2023 is de productie van jeugdbescherming en jeugdreclassering aanbieders lager dan in de begroting is opgenomen. Om die reden ontvangt de gemeente Venray een bedrag terug vanuit hun bijdrage aan de regio. Hierdoor ontstaat een financieel voordeel op dit budget.

Ontvangen integratieuitkering Sociaal Domein Jeugd voogdij 18+ € 53.000 voordeel
Voordeel naar aanleiding van indexatie uit de circulaire.

Participatie- IOAW-IOAZ-BBZ 2004 € 593.000 voordeel
In 2023 is het aantal uitkeringen licht gedaald, waardoor we minder hebben besteed. Daarnaast is de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken geactualiseerd, wat hier zorgt voor een voordeel van € 197.000.

BBZ gevestigden declarabel € 55.000 voordeel
Er is minder rente op bedrijfskapitalen ontvangen dan verwacht (nadeel € 19.600). Daarnaast is de voorziening dubieuze debiteuren sociale zaken geactualiseerd, wat zorgt voor een voordeel van € 78.000. De overige afwijking bestaat uit kleine posten.

Sociale werkvoorziening € 202.000 voordeel

Bij de jaarrekening 2022 is rekening gehouden met een aanvulling van het eigen vermogen van de NLW. De afrekening heeft in 2023 plaatsgevonden. Het extra budget is niet volledig nodig gebleken.
Mut reserve sociale werkvoorziening € 110.000 nadeel
Bij de jaarrekening 2022 is rekening gehouden met een aanvulling van het eigen vermogen van de NLW. Hiervoor was budget overgeheveld. De afrekening heeft in 2023 plaatsgevonden. Het extra budget is niet volledig nodig gebleken. Daarom is de reserve niet volledig ingezet.

Re-integratiebudget btw comp. € 94.000 voordeel

Als gevolg van een daling van het aantal uitkeringen is de inzet van re-integratiemiddelen lager uitgevallen.

Bijzondere bijstand € 846.000 nadeel
Het nadeel van € 846.000 is ontstaan als gevolg van de volgende onderdelen:

  • Het budget voor de energietoeslag 2023 is toegekend via de decembercirculaire 2023. Via de 2e berap 2023 is hiermee al rekening gehouden, zodat de energietoeslag 2023 al uitgekeerd kon worden. Het levert hier een nadeel op van € 1.7 mln. Tegenover het hier genoemde nadeel staat een voordeel in het gemeentefonds. Dit is per saldo budgettair neutraal.
  • De energietoeslag 2023 loopt nog tot juni 2024. Van het budget energietoeslag 2023 resteert nog € 750.000 (voordeel). Hiervoor is budgetoverheveling aangevraagd.
  • In 2023 is meer bijzondere bijstand verstrekt aan jongeren en statushouders. Dit levert een nadeel  op van € 60.000.
  • De extra kosten als gevolg van de uitbreiding van de doelgroep voor het meedoenbudget vallen lager uit dan verwacht, doordat het bereik van deze doelgroep nog achterblijft (voordeel van € 140.000)
  • Er resteert een voordeel van € 24.000, bestaande uit verschillende overige posten.

Schuldhulpverlening € 67.000 voordeel    
Als gevolg van lagere toestroom hebben we minder besteed. Er wordt meer ingezet op preventie en informatie en advies. De uitvoeringskosten zitten niet in dit budget.

Uitvoeringskosten jeugdhulp € 93.000 voordeel    
Verschil betreft € 41.000 voordeel op de inkomsten en € 51.000 voordeel op de uitgaven.

Voor beide afwijkingen betreft dit een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Uitvoeringskosten wmo voorzieningen € 144.000 voordeel

Verschil betreft € 93.000 voordeel op de inkomsten en € 51.000 voordeel op de uitgaven. Voor beide afwijkingen betreft dit een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Uitvoeringskosten BW- MO-B&P € 79.000 voordeel

Verschil betreft € 17.000 voordeel op de inkomsten en € 62.000 voordeel op de uitgaven. Voor beide afwijkingen betreft dit een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Uitvoeringskosten Werkplein € 54.000 voordeel    
De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 11:00:15 met de export van 07/11/2024 10:46:10