Baten en lasten 2023

Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 2 Wonen

Verschillen 2023 begroting na wijziging versus 2023 realisatie (incl. reservemutaties)

Begroting na wijziging 2023

Realisatie 2023

Verschil

Deelprogramma`s

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

DP21

Woningbouw

2.452

5.111

2.659

4.486

4.395

-92

2.751

DP22

Woonomgeving

7.151

11.866

4.715

6.837

11.122

4.285

430

DP23

Veiligheid en handhaving

644

5.612

4.967

639

5.613

4.975

-7

DP24

Natuur landschap plattelandsontwikkeling

430

965

535

431

875

444

90

DP25

Duurzaamheid

1.841

2.930

1.090

701

1.082

381

709

Resultaat exclusief reserves

12.518

26.484

13.966

13.094

23.087

9.993

3.973

Mutaties reserves

1.462

750

-712

561

1.995

1.434

-2.146

Resultaat inclusief reserves

13.980

27.234

13.254

13.655

25.082

11.427

1.827

Verschillen groter dan €50.000 op deelprogrammaniveau worden toegelicht.

Toelichting deelprogramma 2.1 Woningbouw        
Overige kosten volkshuisvesting € 117.000 voordeel
Per 1 juli 2023 is de Wet Goed Verhuurderschap van kracht. Er is door het ministerie budget beschikbaar gesteld voor de invoering (incidenteel) en voor de uitvoering (structureel). Voor de invoering van o.a. het meldpunt hebben wij een deel van het budget uitgegeven. Vanuit het Omgevingsprogramma Wonen is budget beschikbaar gesteld voor het uitvoeringsprogramma. Te denken valt aan ondersteuning bij de ontwikkeling van instrumenten en beleid, zoals respectievelijk de Huisvestingsverordening en Woonwagenbeleid. Voor wat betreft de Huisvestingsverordening was in eerste instantie de bedoeling dat de gemeente Venray deze alleen zou opstellen. In 2023 is besloten dat de Huisvestingsverordening door de regio Noord wordt opgepakt, vandaar dat minder is uitgegeven dan verwacht. Ook is een aantal taken doorgeschoven naar 2024, zoals activiteiten ter bevordering van de doorstroming. Voorstel is om € 70.000 over te hevelen naar 2024.

Uitvoeringsprogramma Maasgaard € 686.000 voordeel
mut. reserve uitvoeringsprogramma Maasgaard € 686.000 nadeel

Tijdens de uitvoering van het programma worden de projecten waarvan gemeente Venray projecttrekker is gefinancierd vanuit het krediet. Bij afronding van het programma in 2024 komt er een verrekening van alle projecten tussen  de partners van Maasgaard. Lopende het programma is het krediet Maasgaard gevoed vanuit de afspraken natuurcompensatie, bovenwijks, reserve recreatie en toerisme en het fonds buitengebied Structuurvisie Bijdrage ruimtelijke ontwikkeling. Voor de resterende voeding van het krediet wordt gebruikt gemaakt van het fonds buitengebied.

Projecten ruimtelijke ordening grexwet € 1.583.000 voordeel
mut reserve Projecten ruimtelijke ordening grexwet € 1.250.000 nadeel

In 2023 zijn er meer anterieure overeenkomsten gesloten dan verwacht waardoor de inkomsten ook hoger zijn dan verwacht. De hoeveelheid overeenkomsten fluctueert en de opbrengsten variëren afhankelijk van de overeenkomst en de gemaakte afspraken. De ontvangen inkomsten voor bovenwijkse voorzieningen en ruimtelijke ontwikkeling worden doorgestort naar de betreffende reserves. Doordat er meer inkomsten doorgestort worden naar de reserves dan begroot ontstaat er voor € 1.250.000 nadeel bij de mutaties op de reserves.

Bestemmingsplannen € 221.000 voordeel
Per jaar wordt in het budget één bestemmingsplan opgenomen, waarvoor leges worden ontvangen. Het is elk jaar weer lastig inschatten hoeveel bestemmings- of wijzigingsplannen er per jaar worden aangevraagd waarvoor leges in rekening moeten worden gebracht. Dit zijn plannen welke niet onder de Grondexploitatiewet vallen. In 2023 zijn dit er meer geweest dan ingeschat. Mogelijk is dit veroorzaakt door de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024, hierdoor wilden veel initiatiefnemers nog voor deze datum in procedure gaan onder de oude wetgeving en een bestemmingsplan in procedure brengen. Vanwege de komst van de Omgevingswet zijn er in 2023 ook geen grote herzieningen in het kader van het actualiseren van de bestemmingsplannen meer gedaan, waardoor hiervoor geen uitgaven zijn gedaan. Er wordt al gewerkt aan de voorbereidingen voor de wijzigingen van het Omgevingsplan voor de deelgebieden woongebieden en landelijk gebied. Daarvoor zullen in 2024 kosten gemaakt worden.

Uitvoeringskosten bouwen overig € 98.000 voordeel
Betreft een overschot op budget jaarwedden van € 33.000. Dit wordt nader toegelicht in deelprogramma 4.2. Overschot op bijdrage regio gemeenten van € 67.000 komt doordat er meer uren voor anderen zijn uitgevoerd op bouwtoezicht dan vooraf geraamd is.

Uitvoeringskosten Ruimtelijke Ontwikkeling € 43.000 voordeel
Betreft een overschot op budget jaarwedden van € 631.000. Salarislasten € 358.000 negatief en inhuur lumpsum negatief € 266.000. Dit wordt nader toegelicht in deelprogramma 4.2.

Toelichting deelprogramma 2.2 Woonomgeving         
Kosten instandhouding accommodaties € 75.000 nadeel
Nadelig resultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door éénmalige uitgaven om locatie De Toverbal opnieuw in te kunnen zetten voor tijdelijk gebruik door het Raayland College. Tevens ontbreken er nog huurinkomsten omdat de huurovereenkomst nog niet is geformaliseerd.

Vliegbasis de Peel € 237.000 voordeel
Mut reserve Vliegbasis de Peel € 124.000 nadeel

Defensie heeft vanaf medio 2023 de activiteiten stilgelegd omdat zij een stikstofonderzoek lieten uitvoeren. Hiermee wilden zij in beeld krijgen wat de stikstofeffecten zijn als de vliegbasis zou worden gereactiveerd. Aansluitend is in september 2023 door Defensie besloten het onderzoek naar de mogelijkheid om de vliegbasis te reactiveren stopgezet en ondergebracht in het Nationale Programma Ruimte voor Defensie (NPRD) de NPRD wordt in 2024 uitgevoerd. Als gevolg hiervan heeft de gemeente in 2023 geen aanvullende inzet geleverd of aanvullende onderzoeken uitgevoerd.

Uitvoeringskosten Overige Milieu € 65.000 nadeel
Dit betreft een tekort op personele lasten van € 65.000. Dit wordt nader toegelicht in deelprogramma 4.2

Uitvoeringskosten Gemeentelijk Onroerende Zaken € 146.000 nadeel  
Dit betreft een tekort op personele lasten van € 146.000. Dit wordt nader toegelicht in deelprogramma 4.2

Klussen OMOP € 66.000 voordeel

Het budget voor klussen OMOP, ruimen illegaal afval en uitoefening wachtdienst is in begin van 2023 flink opgehoogd vanwege de forse prijsverhoging (indexering van ruim 10% en naar boven bijgestelde prijzen voor enkele posten van het nieuwe bestek 2023-2026). De prijsverhoging is reëel gebleken, echter, het gebudgetteerde bedrag 2023 is niet geheel gerealiseerd omdat er de laatste maanden van 2023 door wisselingen van de wacht bij de weginspecteurs van de gemeente minder opdrachten zijn uitgezet.

Diftar laagbouw € 61.000 voordeel
De stortkosten zijn lager uitgevallen doordat we geen afgekeurd GFT hebben gehad in 2023.  Tevens is het tarief van belastingen iets te hoog geïndexeerd.

Diftar hoogbouw € 74.000 nadeel    
We hebben extra kosten gemaakt in verband met Juridische bijstand afkeur GFT cocons en de afkoopregeling met Engels. Als we dit afzetten tegen de normale afschrijving die nu niet geboekt zijn omdat de investering niet gereed gemeld is, dan zou het nadeel veel lager uitvallen.

Algemene kosten diftar € 130.000 nadeel
De lasten van de kwijtschelding afvalstofheffing zijn verhoogd omdat de inflatiecorrectie veel hoger was dan toegepast. Daarnaast werd er vanaf 2022 ook de verruimde vermogensnorm toegepast bij de toetsing van de kwijtscheldingsverzoeken. Deze verhoging is onttrokken uit de egalisatievoorziening afvalstofheffing (-€ 49.000). Echter door onder andere de verminderde kosten bij het milieustation, kregen we, bij het budgettair neutraal maken van product afval, een storting in de realisatie van € 65.000. Dit veroorzaakt een verschil van € 113.000.          

Milieustation € 292.000 voordeel        

Dit voordeel wordt veroorzaakt doordat de verwerkingskosten van het milieustation flink zijn verminderd.

Huishoudelijk afval ondernemerstaken € 53.000 nadeel              
De stortkosten zijn lager uitgevallen waardoor er een voordeel is van  € 326.000 echter de opbrengsten zijn een stuk minder in verband met lage marktprijs (€ 348.000).

Huisvuilophaaldienst € 210.000 nadeel 

Minder ledigingen dan ingeschat bij het restafval. Inworpen restafval ondergrondse containers te hoog ingeschat, men is beter GFT gaan scheiden dan verwacht. Op een aantal plaatsen waren problemen met paslezers waardoor we inkomsten zijn misgelopen.

Uitvoeringskosten VTH milieu niet basistaken € 95.000 voordeel
Dit betreft een voordeel op personele lasten van €95.000. Dit wordt nader toegelicht in deelprogramma 4.2.

Uitvoeringskosten milieu VTH € 106.000 voordeel
Dit betreft een tekort op personele lasten van € 95.500. Dit wordt nader toegelicht in deelprogramma 4.2.

Overige gronden stadsontwikkeling € 81.000 voordeel
Er zijn in 2023 meer groen- en reststroken verkocht dan begroot. Dit komt doordat door een woningbouwontwikkeling in Oostrum een hele straat groenstroken kon kopen ter vergroting van de tuin. Daar is gebruik van gemaakt waardoor de genoemde grotere verkoopopbrengst is gerealiseerd.

Toelichting deelprogramma 2.3 Veiligheid en handhaving   € 24.000 nadeel

Onderdelen behorend bij deelprogramma 2.3 wijken minder dan € 50.000 af, derhalve geen toelichting.

Toelichting deelprogramma 2.4 Natuur, landschap en plattelandsontwikkeling   
Bossen € 79.000 nadeel
Mut reserve bossen € 79.000 voordeel

Inkomsten houtverkoop zijn niet gehaald omdat een deel nog niet is uitgevoerd: broedseizoen en planning houthandelaar maken dat het doorgeschoven is naar 2024. Opvallend is de toename van dood hout in het bos. Vanuit veiligheid is er extra ingezet moeten worden op het verwijderen van dode takken boven de paden als dode bomen langs de paden.

Landschapselementen €58.000 voordeel
Planning was dat in 2023 de aangelegde bosjes en andere gronden Loobeek door het Waterschap overgedragen waren aan de gemeente Venray. Door omstandigheden is dit vertraagd. Hierdoor is het budget voor beheer bosjes Loobeek niet gebruikt.  

Toelichting deelprogramma 2.5 Duurzaamheid   
Uitvoeringskosten Duurzaamheid € 132.000 voordeel
Betreft een overschot van personeel budget van € 132.000. Dit wordt nader toegelicht in deelprogramma 4.2

Energietransitie € 269.000 voordeel
Mut reserve energietransitie € 165.000 nadeel
Een deel van de kosten voor Energietransitie zijn gedekt uit de Rijkssubsidie `Tijdelijke regeling CDOKE`. Daardoor valt er geld vrij uit de kostenplaats Energietransitie.

Aanpak energiearmoede € 102.000 nadeel

Dit betreft een correctie op een foute boeking. De € 102.400 zijn opgenomen in de kosten van 2023, terwijl de dekking in 2022 staat.

Tijdelijke regeling CDOKE € 118.000 voordeel

De tijdelijke regeling CDOKE is een subsidie van Rijksoverheid welke tot doel heeft om gedurende de uitkeringsperiode de capaciteit (bemensing) te vergroten bij decentrale overheden voor de uitvoering van het klimaat- en energiebeleid in de sectoren: gebouwde omgeving, elektriciteit, mobiliteit, industrie en overig klimaat- en energiebeleid. Een deel van de gemaakte kosten betreft ambtelijke uren, welke op een ander budget staan verantwoord.

Klimaatadaptatie € 278.000 voordeel
In 2023 is er minder uitgegeven dan gepland voor de aanleg van bos. Dit komt door een tragere grondverwerving dan verwacht. Hierdoor is er dus een voordeel op uitbesteed werk van € 138.000, overige uitgaven € 62.000 en € 68.000 op personeel derden. Bosaanleg is nu voorzien in 2024 doordat we in 2024 wel grond in eigendom hebben waar bos op aangelegd kan worden.

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 11:00:15 met de export van 07/11/2024 10:46:10