Baten en lasten 2023

Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 4 Besturen

Verschillen 2023 begroting na wijziging versus 2023 realisatie (incl. reservemutaties)

Begroting na wijziging 2023

Realisatie 2023

Verschil

Deelprogramma`s

Baten

Lasten

Saldo

Baten

Lasten

Saldo

DP41

Bestuur

4.827

4.827

30

4.397

4.368

460

DP42

Dienstverlening en bedrijfsvoering

571

23.948

23.377

978

22.957

21.979

1.398

DP43

Financiën

104.324

2.474

-101.850

107.410

2.111

-105.299

3.448

Resultaat exclusief reserves

104.895

31.249

-73.646

108.417

29.465

-78.952

5.307

Mutaties reserves

4.236

768

-3.468

3.324

768

-2.556

-912

Resultaat inclusief reserves

109.131

32.017

-77.114

111.742

30.233

-81.509

4.395

Verschillen groter dan €50.000 op deelprogrammaniveau worden toegelicht.

Toelichting deelprogramma 4.1 Bestuur      
Wet Open Overheid (WOO) en Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) € 195.000 voordeel

Aanvankelijk werd er in 2022 uitgegaan van een Platform Open Overheidsinformatie genaamd PLOOI, waarbij de informatie van deze categorieën landelijk zou worden gepubliceerd. Echter, de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft eind 2022 besloten deze ontwikkeling te stoppen. In de loop van 2023 is gekozen voor een andere oplossing: de `Woo-index`, een verwijsindex. Vanwege de wijziging van PLOOI door de Woo-index zijn geplande maatregelen van 2023 verschoven naar 2024. Daarnaast is de ingangsdatum van de WMEBV verschoven van 1 januari 2024 naar 1 januari 2025.

Voormalig personeel B&W € 322.000 voordeel

Jaarlijks wordt de APPA voorziening herberekend, hieruit is een voordeel gekomen van het benoemde bedrag, dit hangt samen met de rekenrente die is gestegen.

Stimulering zelfsturing dorpen en wijken € 121.000 nadeel

Gaat om een bedrag van € 350.000 in verband met voorbereiding financiering Wanssum. Ingeschat werd dat in 2023 een bedrag van € 230.000 betaald zou worden en in 2024 een bedrag van € 120.000 (is in de tweede bestuursrapportage opgenomen). Uiteindelijk is het totale bedrag in 2023 betaald.

Uitvoeringskosten gebiedsgericht werken € 76.000 nadeel

Betreft een overschot op het personeelsbudget van € 76.000. Dit wordt nader toegelicht in deelprogramma 4.2.

Implementatie visie dienstverlening € 50.000 voordeel

Volgens het collegeprogramma zou in 2022 samen met Horst aan de Maas een gezamenlijke visie op dienstverlening worden opgesteld. Uit eindelijk is deze pas in 2023 vastgesteld. De middelen die in het collegeprogramma beschikbaar zijn gesteld zijn bedoeld voor de daaropvolgende implementatie. Deze volgt nu pas in 2024, dus het beschikbare budget voor 2023 is onbenut gebleven.

Toelichting deelprogramma 4.2 Dienstverlening en bedrijfsvoering  

Kapitaallasten: rente € 454.000 nadeel
Het nadeel € 454.000 ten opzichte van de begroting wordt veroorzaakt door:
(1) De rente die wordt doorberekend aan de producten is meer dan € 390.000 lager dan verwacht. Dit komt doordat het renteomslagpercentage, waarmee de rente wordt berekend aan de producten, is verlaagd van 1,5% naar 1,2%. In de begroting werd uitgegaan van een percentage van 1,5%. Volgens de regels van het BBV moeten we het percentage waarmee de rente wordt berekend aanpassen in de jaarrekening als de afwijking meer dan 25% is. Voor DP 4.2 betekent dit dat er een nadeel is van          € 390.000. Dit betekent echter ook dat de producten voor hetzelfde bedrag minder rentelasten krijgen doorberekend. Dit leidt weer voor € 390.000 tot voordelen op de kapitaallasten bij de producten.

(2) Door de sterke stijging van de rente in 2023 zijn de rentelasten van de afgesloten kasgeldleningen € 63.000 hoger dan begroot. Dit nadeel komt tot uitdrukking in dit deelprogramma DP 4.2. Door deze afgesloten kasgeldleningen is het gemiddelde banksaldo in 2023 echter ook hoger geweest dan verwacht. Hierdoor hebben we € 75.000 meer aan rente ontvangen dan begroot. Dit voordeel is toegelicht in DP 4.3 Financiën bij rente inkomsten. Al met al hebben we ten opzichte van de begroting per saldo een voordeel van € 12.000 op de betaalde en ontvangen rente.
Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 4.2 € 931.000 voordeel / Mut reserve uitvoeringskosten personeel deelprogramma 4.2 282.000 nadeel
Dit betreft een onderbesteding op de personeelsbudgetten in deelprogramma 4.2, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum.

Salarissen en inhuur lumpsum € 1.189.000 voordeel/ Reserve mutaties dekking personele lasten € 355.000 nadeel.
De salarislasten zijn verweven door gehele begroting. Op de salarissen, inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers (dit betreft niet de volledige inhuurkosten), is een totaal overschot van € 1.189.000 over alle programma`s (uitgezonderd de onderdelen college van B&W, raad, riolering, grondbedrijf en afval). Dit betreft een afwijking van 3,3% van de begroting voor dit onderdeel over alle programma`s.

Inrichtingskosten ten behoeve van Hybride Werken € 50.000 voordeel/Reserve mutaties dekking Inrichtingskosten ten behoeve van Hybride Werken € 50.000 nadeel.

Het budget is over doordat de aanschaf van diverse goederen ten behoeve van hybride werken plaats vindt in Q1 en Q2 van 2024. Daarom is deze post ook opgenomen in de budgetoverheveling.

Overheveling ontwikkelbudget ICT voor |(door) ontwikkeling applicatie sociaal domein € 55.000 voordeel

Voor het inwerken van de functioneel beheerders Suite voor sociaal domein was inhuur budget overgeheveld vanuit 2022. Echter is de inzet minder geweest waardoor dit voordeel is ontstaan.

Nieuw financieel pakket € 226.000 voordeel

De gemeente Venray is samen met de gemeente Horst aan de Maas bezig met de vervanging van het financiële pakket. Dit betreft een intensief traject wat de nodige inzet en onzekerheden met zich meebrengt. Omdat de implementatie, inrichting en hiermee samenhangend de livegang per 1 januari 2025 zijn gespreid over 2 jaar. Zijn ook een groot deel van de kosten nog niet gemaakt, dit zorgt voor een voordeel in 2023.

Accommodatie gemeentehuis € 155.000 nadeel

Nadelig resultaat wordt vooral veroorzaakt door toegenomen onderhoudskosten in 2023. Er is relatief veel uitgegeven aan het vervangen van de conventionele verlichting, diverse herstellingen binnen de klimaatinstallatie als overlast door lekkages en storingen. De energiekosten zijn, in 2023, als gevolg van nieuwe contracten gestegen met ca. 300%.

Digitale kaart en gegevensbeheer € 131.000 voordeel
Het voordeel is te wijten aan 3 verschillende onderwerpen. In dit budget, bedoeld voor de inrichting en onderhoud van het gemeentelijk dataportaal, zijn de kosten voor de vervanging van de gemeentelijke GISviewer (Nedbrowser) opgenomen. De kosten van de implementatie van de nieuwe viewer (Kaartviewer) zijn lager uitgevallen dan verwacht. Dat de kosten lager uitvielen is te danken aan de samenwerking Horst-Venray, waardoor minder ondersteuning vanuit de leverancier nodig was. Hierdoor bleef een budget van € 63.000 over.  Tevens zijn de kosten voor uitbesteed werk van landmeetkundige diensten circa € 20.000 lager uitgevallen vanwege minder bouwactiviteiten. Met het landmeetkundig werk wordt de nieuwe situatie in het veld ingemeten. Deze gegevens zijn nodig om onze (verplichte) basisregistraties (BAG/BGT/WOZ) op orde te houden. Het budget voor inhuur (€ 24.000) is niet gebruikt. Dit budget is voor inhuur van specialistische kennis (FME). Deze kennis wordt nu via de samenwerking met Horst in huis gehaald.

Beeldmateriaal gegevenshuis € 94.000 voordeel  
In 2023 heeft binnen dit budget een budgetoverheveling plaatsgevonden. Abusievelijk is daarbij dit budget ter grootte van € 50.000 twee keer toegekend. Voor 2024 is dit gecorrigeerd en op de juiste manier in de begroting opgenomen. Daarnaast zijn er minder mutaties in de basisregistratie BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) geweest. Deze mutaties worden deels door ingehuurd personeel verwerkt. Vanwege het kleinere aantal mutaties is minder personeel ingehuurd.

Overige personeelslasten € 105.000 nadeel
Door langdurige zieken zijn de kosten voor bedrijfsgeneeskundige dienst gestegen. We zijn eigen risicodrager voor de WGA, hier hebben we de eerste instromers.

Vervanging ICT-infrastructuur € 287.000 voordeel

In 2023 heeft team I&A de vervanging van de computersystemen en het extra beveiligen daarvan voorbereid. De specificaties van de systemen zijn uitgewerkt en offertes geaccordeerd. De aanpak is duidelijk. Voor dit bedrag is een budgetoverheveling aangevraagd. In 2024 voeren we de vervanging daadwerkelijk uit en zullen de kosten worden gemaakt.

Vervanging dataintegratie SOR € 239.000 voordeel

In 2023 hebben we verschillende acties uitgevoerd rond de data-integratielaag. Met de data-integratielaag wisselen we gemeentelijke gegevens uit tussen applicaties en landelijke voorzieningen. We hebben noodzakelijke updates uitgevoerd. Met een marktverkenning hebben we onderzocht hoe we de laag in de toekomst gaan inrichten en doorontwikkelen.
Nu dat dit duidelijk is gaan we in 2024 hiermee aan de slag. Ondertussen is er een projectplan vastgesteld voor de inrichting van de data integratielaag in de makelaarsuite van PinkRoccade. We huren een data- en integratie specialist in. We faseren de oude applicatie enable-U uit. Voor dit bedrag is een budgetoverheveling aangevraagd.
Project automatische herkenning en registratie poststroom € 70.000 voordeel
Mut reserve Project automatische herkenning en reg poststroom € 70.000 nadeel

Dit bedrag gereserveerd voor het project automatische herkenning en verwerking poststromen. Door veel personele wisselingen binnen informatiebeheer, is het project in 2023 niet van de grond gekomen.  Dit project wordt in 2024 uitgevoerd. Er is een projectleider aangewezen.

Proces-/capaciteitsvraagstukken € 209.000 voordeel   
mut reserve Proces-/capaciteitsvraagstukken € 151.000 nadeel

Het budget voor het bekostigen van de automatiseringsprojecten en procesverbeteringen is in 2023 niet uitgegeven.

Organisatie ontwikkel budget € 65.000 voordeel

In het kader van Strategisch personeelsmanagement, arbeidscommunicatie en talentontwikkeling konden enkele activiteiten voor 2023 niet meer gerealiseerd worden, waardoor dit budget onderschreden is. Voorgesteld wordt het restantbudget over te hevelen naar 2024 om deze activiteiten alsnog af te ronden en daarnaast een organisatiebrede impuls te geven aan een procesoptimalisatie en integrale afstemming tussen de diverse adviseurs van de afdeling bedrijfsvoering voor verbetering van de ondersteuning aan het management.

Verkiezingen € 69.000 nadeel         

Door de extra verkiezingen vanwege de val van het kabinet en daarnaast door de verscherpte wet- en regelgeving zijn extra kosten gemaakt.

Restaurant € 51.000 voordeel          

De overeenkomst met cateraar Vitam is pas gestart in mei 2023. Het budget was voorzien voor een periode van 12 maanden.

Toelichting deelprogramma 4.3 Financiën
Rente inkomsten € 80.000 voordeel

Het voordeel wordt voor € 75.000 verklaard door de sterke stijging van de rentevergoedingen in 2023. Bovendien was het gemiddelde banksaldo hoger dan verwacht omdat er in 2023 kasgeldleningen zijn aangetrokken. Hierdoor zijn echter ook de rentelasten op aangetrokken kasgeldleningen € 63.000 hoger dan geraamd. Dit nadeel is toegelicht onder de kapitaallasten in DP 4.2. Al met al hebben we ten opzichte van de begroting per saldo een voordeel van € 12.000 op de ontvangen en betaalde rente.

Gemeentefondsuitkeringen € 2.646.000 voordeel

De raming van de gemeentefondsuitkering is gebaseerd op de gevolgen tot en met de septembercirculaire 2023. De realisatie daarentegen is gebaseerd op de nadien van het Rijk ontvangen decembercirculaire 2023.
De gemeente Venray heeft via de decembercirculaire 2023 gemeentefonds € 3.1 mln. aan bijdragen ontvangen van het rijk met betrekking tot het jaar 2023. Door de late publicatie van deze bijdragen was het niet mogelijk om hiervoor in 2023 nog uitgaven te doen. Op grond van een stellige uitspraken van de commissie BBV mogen deze gelden niet zonder expliciet besluit van de Raad, beschikbaar gesteld worden voor uitgaven in het jaar 2024. Vandaar dat ten opzichte van de begroting per saldo een voordeel zichtbaar is.  
Een deel van de in de decembercirculaire ontvangen middelen betreft de energietoelage (€ 1,7mln). Dit bedrag is reeds begroot in de 2e bestuursrapportage. Tegenover het hier genoemde voordeel staat een nadeel in programma 1.2. Dit is per saldo budgettair neutraal.
Daarnaast zijn er bedragen opgenomen voor de invoeringskosten omgevingswet (€ 327.000) en de uitvoeringskosten gebiedsgericht werken (€ 50.000). In het besluit bestemming jaarrekeningresultaat 2023 is een voorstel opgenomen om deze twee bedragen via resultaatbestemming beschikbaar te stellen voor een geoormerkte besteding in 2024.
In de kadernota 2024 is vooruitlopend op de meicirculaire 2023 € 475.000 opgenomen voor de verwachte Loon en Prijsontwikkeling (LPO) in 2023. Dit bedrag had bij de 2e bestuursrapportage geëlimineerd moeten worden maar is abusievelijk in de begroting blijven staan. Dit heeft tot gevolg dat de verwachte inkomsten gemeentefonds 2023 € 475.000 te hoog geraamd zijn.

Baten OZB gebruikers niet-woningen € 121.000 voordeel
Baten OZB woningen € 81.000 voordeel
Er is een meeropbrengst voor de onroerende zaakbelasting gerealiseerd op een totaalbedrag van €  15.971.120. Bij de vaststelling van de tarieven wordt uitgegaan van de op dat moment geldende prognosewaarden en leegstandsniveau omdat op dat moment de herwaardering nog niet is afgerond.  Gebleken is dat de stijging van de WOZ waarden voor zowel woningen als niet woningen hoger was dan geprognosticeerd, respectievelijk (2.36%) en (0,66%). Dit wordt mede veroorzaakt door een hogere areaal uitbreiding bij de niet woningen. Voor de OZB gebruik niet woning geldt daarnaast dat het leegstandsniveau lager was dan geraamd.

Toeristenbelasting € 169.000 voordeel

De aangiftebiljetten zijn in januari 2024 aan de belanghebbenden toegestuurd. Deze worden op dit moment ontvangen en verwerkt. Er is een meeropbrengst van de verblijfsbelasting 2022 gerealiseerd van € 104.000 welke in het boekjaar 2023 is verantwoord. Voor 2023 is op basis van de gemiddelde geheven verblijfsbelasting ontvangen over de jaren 2021 en 2022 de gerealiseerde controles en rekening houdend met het verhoogde tarief van € 1,30 ten opzichte van het tarief € 1,25 voor de jaren 2021 en 2022 een voordeel van € 65.000.
Salarissen en inhuur lumpsum deelprogramma 4.3 € 345.000 voordeel / Mut reserve uitvoeringskosten personeel deelprogramma 4.3 73.000 nadeel     
Dit betreft een onderbesteding op de personeelsbudgetten in deelprogramma 4.3, dit wordt nader toegelicht onder het kopje Salarissen en inhuur lumpsum in deelprogramma 4.2

Deze pagina is gebouwd op 07/11/2024 11:00:15 met de export van 07/11/2024 10:46:10